Friday 7 October 2011


Kanye West, aki kétségtelenül napjaink egyik legmeghatározóbb hip-hop előadója, évek óta kitartóan feltűnik minden nagyobb divatbemutatón illetve az ezekhez tartozó kísérőeseményeken, és 2009 óta többször is felröppent a hír, miszerint bemutatja saját kollekcióját, ez év tavaszáig azonban csak a Nike-val illetve a Louis Vuitton-al működött együtt, különböző cipő-projektekben. Aztán a nyár folyamán hivatalosan is megerősítették a hírt, miszerint idén szeptemberben vagy októberben, Párizsban debütál az általa tervezett női vonallal. Kanye aki ismert nárcisztikus személyiségéről és megalomániájáról, rendkívül komolyan vette a feladatot, és kinyilvánította; küldetésének érzi, hogy afféle kiválsztottként elsőként váljon pop-szupersztárból szakmailag komolyan-vehető tervezővé. Lelkesedése, az egyébként elképszető titkolózás ellenére legújabb dalszövegeiben is érezhető (a fashion szó az egyébként normálisnál jóval többször szerepel legújabb dalaiban is, különböző márkákkal megspékelve). Köszönhetően szupersztár státuszának, több szakember neve is felmerült, mint mentor és közreműködő (pl. a londoni Central Saint Martins College kurzusvezetőjét Louise Wilsont aki azóta valamiért elhatárolódott a projekttől).

Október 1-én, este 9:30kor Mr West végül megkezdte újonnan választott karrierjét a párizsi divathét keretei között. A bemutatót szinte felfoghatatlan hype előzte meg, a közönség soraiban pedig olyan prominensek foglaltak egyszerre helyet mint Anna Wintour, Carine Roitfeld, Azzedine Alaya, Alexander Wang stb.

Ez felfokozott várakozás természetesen kétarcú, a források szerint a szakma egy része valóban támogató jelleggel, és őszinte kíváncsisággal várta a rapper első megmérettetését, de a dologban megkerülhetetlenül ott van a mindig (túl) nagyot álmodó Idol bukásának a lehetősége is.
A végül megjelent kritikák megosztóak, alapjában véve dicsérik a bemutató, mint esemény és művészi koncepció szervezettségét, ezt ugyanakkor már megszokhattuk a mindig komplex víziókban gondolkodó művésztől. Ettől eltekintve a ruhák minden szekértő szerint rosszul szabottak, fantáziátlanok, és öncélúak, irreálisan magas árakkal. A kollekció inkább afféle színházi vagy filmes jelmezbemutatóra emlékeztet, indokolatlanul sok rókaszőrrel (nyárra) és többnyire gyenge utánérzés-darabokkal (West kedvenc márkáinak hatása; Balmain, Céline stb.).

Kanye Westet, mint valóban értékes előadóművészt láthatóan mindenkinek nehezére esik elítélnie, de újabb nagyszabású, "történelmi" kísérlete egyelőre sikertelennek látszik.

A kollekció itt...

No comments:

Post a Comment